keskiviikko 10. syyskuuta 2014

Painojen vartiointia

Miksihän se on yleensä niin, että (naisena) se oma psyykkinen mukavuuspaino (= se, jossa haluaisit olla ja jossa uskot olevasi parhaimmillasi) on yleensä viitisen kiloa vähemmän kuin kropan mukavuuspaino (= se, jossa paino pysyy melko helposti vähän huonommillakin ruokailutavoilla)?

En nyt voi väittää kärsiväni kovinkaan vakavalla naamalla ylipainosta.
AINA sitä on joku makkara jossain, josta mieluusti pääsisi eroon, ja AINA on joku kohta mitä voisi vähän tiukentaa tuosta ja napata muutaman sentin tästä.... Olen aikuisikäni ollut jotakuinkin samoissa mitoissa (kiloissa mitaten) raskauksia lukuunottamatta. Vaan ne sentit....

Tämä ajatus tuli tänään töissä, kun joku minusta oikein laiha työkaverini puhui ruokapöydässä miten pystyn syömään noin suuria annoksia lihomatta. Olin siis poikkeuksellisesti hakenut ruokalasta lämpimän ruuan, koska havaitsin eilen, että tarjolla on kalaa ja tuli vimmattu mieliteko. Vedin siis itseni ähkyyn siten, että puoli lautasta oli täynnä salaattia, höyrytettyjä vihanneksia ja toinen puoli ihanaa lohikastiketta (alla oli ehkä kolme pastan pätkää....)  Samaan hengenvetoon ko. kaveri vielä puhkui miten hänen pitäisi tiputtaa kilo tai pari....

Ruotsissa ollessani lihoin muutaman kilon, jotka ovat istuneet tuossa kaulan ja reisien välissä aika sitkeästi. Kyse oli puhtaasti siitä, että vedin Polly-karkkeja (sitruuna-salmiakki) ja Polar Knäckeä illat ja katsoin netistä leffoja kun ei ollut seuraa eikä voimia yksin lähteä liikkeelle, ainakaan joka ilta. Höttö hiilareita.

Seuraavana keväänä (muistaakseni) osallistuin Hannan järjestämälle kurssille, jossa treenattiin ja oli valmiiksi suunniteltu ruokavalio yms. Tiputin silloin sen muutaman kilon ja vielä useampia senttejä ja kilot olen pitänyt, sentit vaan palaavat just heti välittömästi kun syön taas hiilareita. Vaan eipä siitä sen enempää. Jos pitäisi ahtautua johonkin tiukkaan pikkumustaan, pitäisin tiukan hiilarittoman kuurin ja tiedän, että nestekuorma putoaa heti.

Kulutan ehkä 500-700 kcal joka päivä ihan vaan koiralenkkeihin ja hyötyliikuntaan, jota tässä tapauksessa kutsutaan myös työssäkäymiseksi.

Täytyykin pistää ensi kuun alusta taas itselleen pieni seuranta päälle, eli joka lenkille/liikuntaan Endomondo käyntiin ja vähän seurantaa miten paljon kuukaudessa tulee. Ja töihin askelmittari. Muistaakseni vietän viikon lomankin lokakuun aikana, joten sitä hauskempi seurata.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti