Näytetään tekstit, joissa on tunniste Dyson. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Dyson. Näytä kaikki tekstit

tiistai 16. lokakuuta 2018

Siivouspäivä

Tiedättekö, kun joskus kämppä on kuin kaatopaikka ja tuntuu, että itse on ainoa, joka sen huomaa?
Rehellisyyden nimissä minä olen monesti se, joka huomaan mutta en viitsi... ja se se vasta tympeää on.
Erityisesti nyt kun tunnun koko ajan saavan vain yhden päivän vapaita, on niin järjettömän tylsää käyttää se ainoa vapaa johonkin muuhun kuin itsen relaamiseen. Aivan tosissaan raivostuttaa, kun ei koskaan tunnu olevan sitä päivää, jolloin minä saan vaan olla ja nauttia. Jos joskus joku muu tekisi kaikki päätökset, kuljetukset, pohtimiset ja toimet.  Niin varmaan, sitten täydellisessä maailmassa...  *huoh*

Tänään ohjelmassa Ipanan hammaslääkärikeikka. Koska periferiasta ei bussit kulje, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kuljettaa. Mitenhän tämäkin olisi järjestetty, jos mulle olisi laitettu tähän työvuoro?
Hain Ipanalle bussikortin harrastuksia varten ja tuli siinä yhteydessä puhe Matkahuollon virkailijan kanssa näistä naurettavista bussiaikatauluista. Hän ei uskonut, kun sanoin, että meiltä lähtee viimeinen bussi kaupunkiin 15:45 ja sieltä takaisin tänne viimeinen 17:15. Että harrasta siinä välissä sitten, saati käytä noita vuoroja mihinkään työmatkaliikenteeseen.
Ja jukoliste, maksetaan sitä niitä veroja täällä landellakin!!!



Tänään kuitenkin aamulenkin jälkeen päätin, että jos minä en siivoa, todennäköisesti kukaan muukaan ei sitä tee, joten kahvin jälkeen hommiin.

Olen joskus maininnut, että silittäminen on kotitöistä kaikkein raivostuttavinta. Ei ole.
Pölyjen pyyhkiminen se vasta saa niskakarvat pystyyn. Voi luoja, miksi ihmisellä PITÄÄ olla tällaisia tasoja, joille kertyy naurettava määrä erilaisia hilavitkuttimia ja töröttimiä, ja kaiken sen kruunaa ällöttävä harmaa pöly??


No, tuli jokatapauksessa pyyhittyä. Ja jokainen kapine myös erikseen. Yyyyhhhhh.....
Jos ei hetkeen tarvitsisi. (Lue: esim. ennen joulua uudestaan?)


Kukat tiputtelevat kuivuneita lehtiään. Koirankarvoista kertyy pölypalloja. Meillä ei tunnusteta villakoiria, ne on sitä kokoluokkaa, että on puhuttava villanorsuista.
Ja kuten kaikilla muillakin, ne kerääntyvät paikkoihin, joihin on ikävä yrittää ylettää imurilla ja/tai ainakaan niin, että suulake on paikallaan vaan pitää irrottaa suulake ja törkkiä uudestaan pelkällä putkella.


Keittiön ja työhuoneen virkatut matot paiskasin terassin kaiteelle tuulettumaan. Sen verran ponteva olin, että taputtelin molempia myös pattopiiskalla.
Keittiön matto on aivan hirveän tunkkainen jo taas. Se kaipaisi pikimmiten pesua, mutta pesukoneessa siitä ei tule hullua hurskaampaa. Kesällä jo todettiin, että ainoa tapa saada siitä valkoinen päiväksi on harjata se mäntysuovalla ja vetää kevyesti painepesurilla.

Sivumennen, tuli kuvasta mieleen, pelargonit on vielä terassilla ja tekevät uutta nuppua!!!
En oikein tiedä missä vaiheessa ne täytyy ottaa sisälle. Ehkä vasta kun todella on yöpakkasia?


Kun työ oli tehty, siirsin imurin vielä yläkertaan.
Jostain syystä en jaksa uskoa, että kukaan ottaa vihjeestä vaarin..... eiköhän imuri siellä roiku odottelemassa käyttövuoroaan siihen saakka, että haluan taas imuroida keskellä?

perjantai 19. toukokuuta 2017

Arkihaaste 20/52

Arjessa työläintä: siivous.
Siivoaminen on ihan kivaa. (Muinoin äidinkielen maikka sanoi, että siinä on typeristä typerin sanonta, ei tarkoita mitään, vaan on vaan - noh, ihan kiva....)

Jossain vaiheessa teimme säännöllisen viikkosiivouksen. Se oli aina keskiviikkoisin.
Perustelu tälle päivälle: en halunnut "pilata" viikonlopun alkua suututtamalla koko perheen, kun vaadin niitä osallistumaan viikkosiivoukseen ja viikonloppuna pitää olla parempaakin tekemistä kuin siivoaminen.

Ainoa ohjeeni lapsille onkin ollut: vaikka mikä olisi, pyhitä viikonloppu (tai muu vapaa) muulle kuin siivoamiselle. Se on kätevintä hoitaa nimenomaan arjen puuhana! Nykyisessä työssä teen siivouksen ihan samalla logiikalla maanantaina tai sunnuntaina, paitsi että harvoin sunnuntaina.... heh!

En pidä siivousta sinänsä pahana. Tosin sen verran olen laiska, että kun itse siivoan, hoidan vain asuinkerroksen. En siis kuljeta imuria rappuja ylös tai alas.
(Nyt kun muutimme yläkertaan nukkumaan, jääkin nähtäväksi miten usein sängyn alusta tulee oikeasti imuroitua.....)

Tykkään nähdä kätteni jäljen, ja esim. lakanoiden vaihtaminen ja petivaatteiden tuulettaminen vaan on kivaa, koska siinä voi jo tehdessä tuntea sen ihanuuden kun pääsee pujahtamaan illalla sänkyyn. Samoin vessan peseminen on minusta siivoamistouhuista hauskimpia, koska tykkään kloorin hajusta ja on ilo nähdä siisti vessa.


Kiiltää, kiiltää...


ja tuoksuu, tuoksuu....

Mutta muuten: imuroiminen on niin turhaakin turhempaa.


Koirat kantaa tassuissaan hiekkaa, pölyä ja kuraa sisälle läpi vuoden, ja itse sorrun siihen, että tassuttelen kengät (lue: lenkkarit) jalassa perimmäiseen nurkkaan asti lähtiessäni koiralenkille ja hakiessani niiden karkit jääkaapista. Koska hoksaan aina vasta siinä vaiheessa, että karkkipussi on vielä jääkaapissa.


Vähän haaveilen jo uudesta Dysonista.
Jälleen: Miksi ihmeessä kun vanha toimii eikä siinä ole muuta vikaa kuin likainen säiliö, jonka voisi kait pestä??? 

Talviloma

Tämän talven talvilomaviikko meni iloisesti. Äkkiä mutta kaikenlaisen kivan merkeissä. Ihania ihmisiä ja ystäviä nähden ja rentoutuen. Rauha...