maanantai 2. elokuuta 2021

Tuumaustauko eli kesäloma, matkalla: Kalajoen hiekat ja Rovaniemi

Pietarsaaresta jatkoimme pohjoiseen. Seuraava yöpyminen olisi Rovaniemellä.
Kuulimme juuri uutisista maastopaloista, kun maisema alkoi muuttua harmaaksi ja savu haista autossakin. Olimme tulossa Kalajoelle.

(Jälkeenpäin sain omilta VPK-naisilta viestiä, että jos joku olisi kesälomareissulla siellä päin, ottaisivat hirveän mielellään sinne apukäsiä muonittamaan miehiä, koska siellä oli satoja miehiä töissä ja heille tarvitsi saada purtavaa useita kertoja vuorokaudessa.)

Kumpikaan ei ole koskaan ollut tuolla, joten ajattelimme, että jos ne kuuluisat hiekkasärkät vaan ovat jossain järkevän matkan päässä (vertaa: 40 km suuntaansa jonnekin sivuun päätieltä), pysähdymme katsomaan, koska olemme kohdalla. No, olihan ne, siinä tien vieressä.

Ja jälkiviisaana: että olisi harmittanut, jos ei oltaisi pysähdytty!  Voi vitsi sentään!! Nämä siis Suomessa.  Ihan Playa del Ingles Pohjanmaalla. Uskomaton ranta! Hienonhienoa hiekkaa.

Tuonne särkälle kun käveli, vesi ulottui vähän nilkan yläpuolelle.

Kahlailimme särkältä toiselle. Koiria kiusasi suuresti se, että kahlattiin veteen vaikka kuinka pitkälle ja missään vaiheessa ei päässyt uimaan, kun jalat ylsi pohjaan. Huvittelivat roiskuttamalla ja säntäilemällä.
Niin, jälleen paikka, jonne koirat oli tervetulleita. Yleiselle rannalle!
Alkoi vaikuttaa siltä, että kun ruuhkasuomesta pääsee vähän ylemmäs, alkaa ymmärrystä löytyä sille, että nuo ihmisen retkikumppanitkin on huomioitava vähän eri tavoin.

Älyttömän kiva tunnin tauko. Aivan valtavan hyvällä mielellä reissussa eteenpäin.

Oulun jälkeen google ohjasi yllättäen kääntymään pois moottoritieltä ja kohti Ranuaa. Muistelin, että kun syksyllä haimme sitä poroa, ystävän veli oli sanonut, ettei sitä kautta kannattaisi ajaa, koska lumi oli maassa ja siellä voisi olla liukasta. No, nyt on kesä ja reitti olisi lyhyempi.....
VIRHE!!!

Jyristimme hiekkatietä 60 kilsaa tekarit kilisten, joten vaikka kilometrejä tulisi enemmän, kannattaa Oulusta ajaa Kemiin ja moottoritietä Rovaniemeen.

Kävimme purkamassa auton hotellille, jotta olisi kivempi tutustua kaupunkiin. Santa Claus Village ei pettänyt! Saatoin huudahtaa ääneen "wohoooo" kun kävelin sisälle mökkiin:

Mieshän ei ollut syksyllä mukana poronhakureissulla, joten hänelle paikka oli täysin uusi. Rollo on kiva kaupunki ja meillä oli hienosti aikaa.
Ajoimme Ounasvaaralle tehdäksemme pienen kävelylenkin, ja sen jälkeen poikkesimme kaupassa ja päädyimme kämpille saunaan. Ah autuutta!

Nelijalkaiset eivät osallistuneet torniin kiipeämiseen tällä kertaa.
Tornista oli hienot näkymät kaupunkiin.

Täällä tajuaa olevansa kaukana kaikesta.

Napapiiri tuli siis ylitettyä. Tuohon majoitukseen kuului aamupala ja kävimme sen syömässä ennen joka-aamuista pakkaamista.... (huoh!)  Lisäksi tein vähän alustavia jouluostoksia....

Tämä oli majoittumisen osalta paikka, jonne voin tulla uudestaan. Oli ehdottomasti hintansa väärtti.

Vähän harmi, että putiikit olivat aamulla kiinni, kun kävelimme paikkaa ympäri. Olisin saattanut muutenkin kierrellä ja katsella, mutta ehkä ensi kerralla.....